Körskola älmhult _ handledarutbildning Älmhult

Handledarutbildning Älmhult

Introduktionskurs

På första lördagen i varje månad klockan 10-13.

Lär dig att handleda andra i trafiken

Vill du bli en bra handledare för någon som vill övningsköra? Då är vår handledarutbildning i Älmhult något för dig. Vi lär dig hur du kan anpassa din undervisning till elevens behov och nivå, samt vilka metoder som fungerar bäst för att lära ut körkunskap. Du får också värdefulla tips och råd om hur du kan planera och genomföra övningskörningen på ett säkert och effektivt sätt.

Vår handledarutbildning i Älmhult följer Transportstyrelsens riktlinjer och innehåller en grundlig genomgång av trafikregler, trafiksäkerhet, körteknik och körpsykologi. Du får också möjlighet att ställa frågor och utbyta erfarenheter med andra handledare och våra erfarna instruktörer. Utbildningen är på 3 timmar och hålls första lördagen i varje månad klockan 10-13, och ger dig ett intyg som handledare som gäller i fem år.

Du kan köpa här eller skicka SMS till 0704661906 med ditt personnummer för att boka din plats.

Vad behöver man för att bli handledare

För att bli godkänd som handledare i Älmhult måste du uppfylla följande krav:

• Du måste vara minst 24 år gammal.
  • Du måste ha ett giltigt körkort med minst fem års körerfarenhet.
  • Du och din elev måste ha gått en introduktionskurs.
  • Du måste ansöka om handledartillstånd hos Transportstyrelsen för varje elev du vill handleda.
  • Din elev måste ha ett lämplighetsintyg och vara minst 16 år gammal.

Så blir du handledare för övningskörning – det här behöver du veta

Om du vill hjälpa någon att övningsköra privat måste du först gå en handledarutbildning. Utbildningen ger dig ett intyg som handledare som gäller i fem år. Din elev måste också ha gått en introduktionskurs innan ni får börja övningsköra.

För att bli godkänd som handledare måste du också ansöka om ett handledartillstånd hos Transportstyrelsen. Du måste göra en ny ansökan för varje elev du vill handleda. Du och din elev måste också uppfylla följande krav:

• Du måste vara minst 24 år gammal och ha ett giltigt körkort med minst fem års körerfarenhet
  • Din elev måste ha ett lämplighetsintyg och vara minst 16 år gammal

Om du vill boka en handledarutbildning i Älmhult kan du kontakta oss via telefon eller hemsida. Vi har erfarna instruktörer och moderna lokaler som gör utbildningen både rolig och lärorik.

Tider

Receptionen: